Декан-засновниця та голова Наглядової ради Львівської бізнес-школи УКУ (LvBS) Софія Опацька долучилася до нагородження найкращих родинних компаній України у Family Business Awards Ukraine 2019, що відбулося у Києві 7 грудня 2019 року. Конкурс ініціювала Асоціація власників сімейних компаній України («FBN Україна»), а LvBS, як єдина серед українських бізнес-шкіл, що проводить навчальні програми сімейного бізнесу – підтримала цю важливу подію у якості партнера. Публікуємо основні тези з промови Софії Опацької.
«Серед випускників Executive MBA Львівської бізнес-школи УКУ більш ніж половина є власниками або спадкоємцями сімейних бізнесів (55%). Впродовж років ми спостерігаємо за розвитком сімейних компаній, де на особливу увагу заслуговують цінності довіри, відповідальності та довготермінового планування. Ці цінності компанії розвивають та поширюють на власні команди і середовища, в яких працюють. В Україні сімейний бізнес найчастіше поки представлений у першому поколінні, або перебуває на порозі передачі спадкоємцям. У Львівській бізнес-школі УКУ ми це також можемо спостерігати, бо серед учасників програми з інновацій та підприємництва вже є близько 30% представників NextGen.
Центр сімейного бізнесу Львівської бізнес-школи УКУ спільно з соціологічною агенцією ФАМА впродовж весни – літа 2019 року проводив дослідження сімейного бізнесу в Україні (за підтримки фонду GIZ). І я хочу коротко поділитися з вами результатами дослідження. Зокрема: 3-ма найбільшими викликами і 3-ма перевагами ведення сімейного бізнесу в Україні. І, звичайно, більшість сказаного відгукнеться із вашим досвідом. Ці твердження є результатами дослідження і думкою наших респондентів, а це більше 60 сімейних компаній.
3 найбільші виклики:
- найбільш згадуваним й актуальним викликом у сімейному бізнесі називають емоції та порушення меж між робочими і сімейними стосунками. Запитання, на яке засновники сімейного бізнесу, найчастіше шукають відповідь – це пошук особистого балансу «бізнес – я – сім’я». Йдеться не лише про якість часу, а й розділення характеру стосунків – робочих та особистих. Учасники дослідження зазначають, що таке розділення є однією із запорук успіху сімейного бізнесу. А наразі більшість все ще шукає цієї гармонії.
- Обережність. Сімейні компанії менше схильні до ризиків. Це може впливати на швидкість росту та конкурентоздатність. Адже в разі невдачі компанія, а отже сім’я втрачає значно більше, ніж корпоративний бізнес. (11,7%)
- Викликом також є конфлікт інтересів у виборі професії для потенційних спадкоємців, залучення родичів до роботи та низький рівень розвитку сімейної культури підприємництва в Україні.
Незважаючи на ці виклики, сімейному бізнесу як в Україні, так і у західному світі, притаманний фокус на таких цінностях, як довіра, відповідальність та довготермінове планування. Це саме те, чого мають навчитися у вас державні інститути та великі корпорації.
А тепер погляньмо на переваги.
Перше й найважливіше, що є у сімейних компаніях – це довіра між членами команди (про це зазначають 77,5% опитаних). Образ сімейного бізнесу є привабливим не лише для засновників, а й для його клієнтів. Сімейний бізнес вони часто сприймають краще, бо це не просто компанія, яка має офіс, а (цитата): «керується цінностями, є результатом злагодженості в сім’ї, та стабільності». Респонденти зазначають, що працювати в сімейному бізнесі не-родичам також буває комфортно через атмосферу та спільні цінності.
Як сказав один учасник дослідження (цитата): «Сімейний бізнес – це радше філософія та етика бізнесу, заснована на спільно виплеканих цінностях».
Друга ключова перевага – постановка цілей та чіткіше розуміння кінцевої мети компанії, націленість на результат, довготермінове стратегічне планування. Йдеться про «Гру в довгу» та високий рівень відповідальності.
Деякі сімейні бізнеси ставлять собі за завдання не тільки розвиток власної компанії, а й розвиток ринку, формування культури споживання якісної продукції.
Сімейні компанії вміють об’єднуватися задля сталого розвитку громад і середовищ навколо. І це – ще одна їхня перевага. Майже 40% респондентів сказали, що вони належать до різних асоціацій, об’єднань, кластерів та спілок.
І половина учасників опитування брали участь або ініціювали некомерційні проекти: соціальні, культурні, екологічні, спортивні та освітні проекти. Вони стосувалися інклюзії, підтримки військових, громадських організацій, спонсорство фестивалів і спортивних змагань, надання стипендій та створення призових фондів.
3/4 опитаних стверджують, що у їхній компанії запроваджені практики соціальної відповідальності та благодійності.
Сімейний бізнес – це часто значно більше ніж просто бізнес. Це, перш за все, філософія та набір цінностей, що магнетично творять довкола себе спільноти. Ми відчуваємо це на своєму досвіді. Український католицький університет, частиною якого є Львівська бізнес-школа – це приватний неприбутковий навчальний заклад. У нашій бізнес-моделі фандрейзинг складає значну частку і найбільшу допомогу та сприяння УКУ отримує саме від сімейних компаній зі спільноти «Друзів УКУ» та сімейних благодійних фондів», – зазначила Софія Опацька.
Львівська бізнес-школа УКУ та Центр сімейного бізнесу LvBS й надалі працює для і разом з сімейними компаніями України, попереду – багато важливих проектів, у тому числі спільно з Асоціацією власників сімейних компаній України («FBN Україна»), стежте за анонсами. А також нагадуємо, з результатами досліджень особливостей функціонування сімейного бізнесу в Україні можна ознайомитися за посиланням.
Дослідження «Cімейний бізнес в Україні: особливості започаткування, ведення та передачі наступним поколінням» здійснено за сприяння уряду Німеччини в межах проекту «Покращення рамкових умов для торгівлі в Україні», який виконує німецька федеральна компанія Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH.