Стартапам притаманні дещо інші бізнес-моделі, аніж офлайновому бізнесу, – вважає учасник MSIE6 Магістерської програми з інновацій та підприємництва Олег Чагарин. У своєму блозі, після пройденого навчального модуля, він описав 5 бізнес-моделей для стартапів.
«Усі ми звикли до світу офлайнового бізнесу і до його бізнес-моделей, якими користуємося щодня. Вони є нам зрозумілими і добре описані в бізнес-літературі (наприклад, Адріан Сливоцький про це дуже добре пише в «Зоні прибутку»). Але, якщо ми подивимось на стартапи, то тут панують інші бізнес-моделі. Спробуємо охарактеризувати деякі з них:
1. Freemium.
Це комбінація слів «free» та «premium». У цій бізнес-моделі є певний базовий сервіс, який надається користувачам безкоштовно, а за преміум-можливості береться оплата.
Приклади: Gmail для бізнесу, Dropbox, Soundcloud.
2. Маркетплейс.
У цьому випадку користувачі платять відсоток з транзакції за «лінкування» продавця з покупцем.
Приклади: Amazon, Uber, Prom.ua, Preply.
3. Підписка.
Користувач отримує послугу чи продукт за регулярну плату.
Приклади: Dollar Shave Club, Picmonkey, онлайн-медіа.
4. White Labelling/Private Labelling.
Компанія дозволяє покупцям використовувати власний брендинг/
Приклади: Foxconn, HTC, Richelieu Foods, UniversalBank і monobank.
5. Перевернутий аукціон.
У цій моделі покупці пропонують свою ціну за сервіс. Якщо продавець погоджується з ціною, то покупець повинен слідувати умовам продавця.
Приклади: Priceline, FedBid.
Читайте також: Блог інноваторів: Як «вижити» гуманітарію на курсі з фінансів?
Зустрічаються також й інші бізнес-моделі, їхні комбінації, водночас виникають й нові. Можливо, якась із них стане основою для Вашого стартапу».