У Львівській бізнес-школі УКУ стартувала вже четверта програма з менторства «Ефективне менторство через призму емоційного інтелекту». Це авторський проєкт Валерії Козлової, засновниці компанії «Corporate EQ», що виводить бізнеси на глобальний рівень, авторки технології EQ-Boost, та Ярини Бойчук, CEO LvBS, яка має досвід власного бізнесу та реалізації міжнародних бізнес-проєктів в Україні та за кордоном.
Перед початком програми ми поспілкувалися з її співавторками про те, як починався проєкт, навіщо бізнесменам навчатися менторству, та як пов’язані глобальне мислення та EQ-Boost.
Валеріє, Ярино, менторська програма – ваш спільний продукт. Яким чином одна велика ідея одночасно з’являється в обох? У чому магія?
Ярина Бойчук: Контекст появи менторської програми – багатовимірний.
На той момент я вже кілька років працювала у Львівській бізнес-школі УКУ. Спочатку – на посаді керівника програми Key Executive MBA, а потім – академічного директора. Тоді повноцінно функціонували 4 магістерські програми.
Освіта завжди має свій початок, коли люди ухвалюють рішення навчатися, а це, на мою думку, є завжди трансформацією! Навчання, яке не змінює ваше життя і не має на нього впливу, є безглуздим. По завершенні магістерських програм LvBS обов’язково має бути проєкт – ми хочемо, щоб освіта в нас не була формальністю за лекалами радянської. Прагнемо, щоб випускний проєкт був прикладним. Та ближче до кінця навчання учасник завжди думає: «Я достатньо всього зробив і змінився. Тому можна дещо розслабитися». При цьому ми, як бізнес-школа, прагнемо, щоб проєкти були масштабними. Люди ж, навпаки, хочуть чогось легшого, простішого. Насправді вони не скажуть нам: «А давайте зробимо щось маленьке, будь ласка», але їм потрібна допомога побачити ширшу перспективу та підібрати ефективні формати навчання.
Валерія Козлова на той час викладала у бізнес-школі вже два роки. Під час спілкування з нею ми завжди порушували питання: «Як діяти, щоби люди могли взяти себе в руки і зробили останній важливий і для них, і, для нас, як школи, ривок? Як вони можуть успішно захищати ще більш масштабні випускні проєкти, реалізувати широку перспективу отриманих знань у своїх компаніях та досягати ще вищого результату?». При цьому важливо, щоб власник бізнесу міг донести масштабні завдання своїй команді, адже ми розуміємо, що, який би не був керівник, наодинці він результатів не досягне. Йому потрібна команда, а з нею необхідно постійно працювати. Тільки так вони разом йтимуть до великих цілей, не задовольняючись крихітним результатом.
Авторська технологія Валерії EQ-Boost на той час вже зарекомендувала себе на інших програмах. Завдяки їй, Валерія робила мислення бізнесменів глобальним, і це те, що було потрібно нам на той час. Моя ідея полягала в тому, щоб продовжити використання технології EQ-Boost у менторстві.
Валерія Козлова: Велика ідея з’являється тоді, коли зустрічаються дві людини зі спільними цінностями та баченням. І коли народиться ця ідея – лише справа часу. Так, вона може влучити наче блискавка у той момент, коли двоє приятелів за кавою обговорюють якісь питання, близькі обом. До того ж сам простір Львівської бізнес-школи УКУ спонукає до блискавичних інсайтів та появи нестандартних великих речей у результаті.
Під час викладання на бізнес-програмі МВА я пройшла значну еволюцію як викладач. Бо, зрештою, постійний рух та розвиток – must have у сучасному світі. На якомусь етапі я зрозуміла, що моя авторська технологія EQ-Boost, що лежала в основі програм, які я викладала, має значно більший потенціал для бізнес-школи. Я помічала, як з часом учасники програм пробивали свою власну скляну стелю та досягали значно більших результатів, ніж очікували самі. До того ж, я люблю амбітних людей та амбітні проєкти. І мені захотілося використати свій досвід для чогось більш масштабного. Ідея була в тому, щоб створити систему, яка б працювала у двох напрямках:
1) сприяти, аби стіни бізнес-школи залишали дипломовані спеціалісти магістерських програм, люди, які будуть розвивати український бізнес вже з іншим, глобальним, рівнем мислення та світосприйняття;
2) аби бізнесмени – власники компаній – вміли передавати свої знання командам для досягнення бізнес-мети, до якої вони прямують разом.
Без глобального мислення неможливо з’явитися на карті світу. І, врешті, я описала концепт та наповнення проєкту, а Ярина побачила його перспективу у форматі менторства.
У 21 столітті саме команди мають більше можливостей для перемог
На чому базується програма?
В. К.: Одним з ключових моментів програми є партнерство. Саме так ми з Яриною будуємо наші відносини. Партнерство завжди розширює можливості: ми створюємо щось нове разом з групою, маючи різний бекграунд. На перетинах ми народжуємо нові сенси й нові можливості для досягнення результатів в бізнесах учасників.
Також базовою є командна робота. Це про споглядання, про цікавий процес, про дискусії, та обов’язково суперечки, які відбуваються між учасниками команди на менторській програмі. Не завжди буває легко, а інколи дуже важко і навіть боляче. Так, це енергоємний процес, але надихаючий результатом. Я вважаю, що в 21 столітті саме команди мають більше можливостей для перемог.
Хто вони — учасники програми? Чим ці люди відрізняються від інших?
Я.Б.: По-перше, це люди, які хочуть від себе, своїх команд й свого бізнесу більшого. По-друге, вони готові віддавати. Адже ми очікуємо, що вони не тільки матимуть індивідуальну вигоду, вдосконалюватимуть свій бізнес, зростатимуть в своєму середовищі, будуть «менторити» свою команду та піднімати її до небачених досі висот. Вони мають бути готовими до роботи з нашими учасниками у межах бізнес-школи, підтримувати свого менті.
Взагалі для Львівської бізнес-школи характерна культура service-learning, тобто служіння, віддавання. Її ми впроваджуємо не тільки в бізнес-школі, але також в Українському Католицькому Університеті.
Для нас важливо, щоб бізнес розвивався, стимулював інших, а не тільки приносив прибутки.
Як менторська програма допомагає трансформувати український бізнес в цілому? Яка глобальна ціль?
Я.Б.: Задум полягає у тому, щоби самі учасники, ментори і їх менті побачили для себе ширші горизонти, і не обмежували себе виключно локальними можливостями. Щоби вони робили свій бізнес крутішим чи більш відомим, і на глобальних ринках теж, а для деяких бізнесів – в першу чергу, на глобальних. Львівська бізнес-школа, таким чином, говорить про місце розташування України на бізнес-мапі світу. І в нас є приклади, коли люди цього досягали.
Якщо говорити про власників та їхні бізнеси, а також топ-менеджерів, дуже часто вони на якомусь етапі досягають екватору кар’єрного росту і починають себе обмежувати, бо «вже досить». На моє переконання, навчання на цій програмі й робота з менторами, які вже успішно завершили програму і плідно працюють, відкриває горизонт нових можливостей. Для нас важливо, щоби бізнес розвивався, стимулював інших, а не тільки приносив прибутки.
Ми створюємо ментора, який дає раду своєму менті, допомагає йому досягти мети й розширити можливості.
Як змінювалась менторська програма протягом 3 років?
Я.Б.: Вона дуже змінилася! Вона є живою, і це результат нашої наполегливої праці. Ми дуже активно слухаємо учасників програми і реагуємо на їх коментарі. Ми вже зауважили, що кожна група вносить у навчальний процес щось своє, і ми їх у цьому не обмежуємо. Зокрема, на якомусь етапі почали практикувати поїздки до офісів компаній самих учасників. Це цікаві місця для проведення змістовних занять. Наприклад, учасники програми пішли в гори. Цілий день в дорозі, з різними пригодами, а наступного дня – навчання. Якось цей офіс був в компанії Автологістика у Києві. Наступного разу буде інша ідея, яку запропонують учасники. Тобто ми кожного разу створюємо нову унікальну програму разом.
В.К.: В основі програми з менторства лежить 9 навичок ментора, які я обирала, спираючись на величезний власний досвід роботи з власниками бізнесів. Моя особливість роботи з командами полягає в тому, що власник бізнесу — це частина команди. Такий формат дає можливість відкинути непотрібне, не ефективне й обрати лише те, без чого не може відбутися ментор. Ми створюємо ментора, який дає раду своєму менті, допомагає йому досягти мети й розширити можливості.
Унікальність менторської програми – в постійному розвитку емоційного інтелекту. Для цього ми використовуємо авторську технологію EQ-Boost. На мою думку, це є найбільш ефективним способом використання емоційного інтелекту для досягнення результату в бізнесі. Емоційний інтелект та EQ-Boost є практичним провідником на менторській програмі. Щороку програма змінюється, але її основа залишається. Разом ми працюємо на результат. У цьому і є наша унікальність.
Результати в усіх дуже різні – від пробивання особистих «скляних стель» до бізнесових проривів.
Якщо все ж таки говорити про результати програми, то як вона змінює учасників і саму бізнес-школу?
Я.Б.: Йдеться про зростання бізнесів на 10-30%. Власники малого бізнесу стають масштабнішими, залучають партнерів та посилюють свої позиції на ринку. Таких кейсів чимало. Ми супроводжуємо тих, хто вже закінчив менторську програму і під час їхньої роботи зі своїми менті (з учасниками теперішніх програм, наприклад, програми МВА). Рівень проектів значно зріс. Зазвичай, в нас захищалося 80-70% відсотків з випускної групи. Тобто багато хто все-таки опускав руки і казав: «Я вже наступного разу» або «Мені не треба диплому, я тут тільки сертифікат за навчання візьму». Цьогоріч у нас вперше всі без винятку учасники групи МВA захистили дипломи, причому на високому рівні. І це для нас дуже важливо.
В.К.: Результатом програми є масштабні зміни в бізнесах та в житті. Про це кажуть і самі учасники. Відгуки та результати в усіх дуже різні – від пробивання особистих «скляних стель» до бізнесових проривів. За результатами участі в програмі вони отримують додатковий ресурс для досягнення надрезультатів у роботі з їх командами, партнерами, клієнтами. А головне, що всі учасники програми стають справжніми менторами та вміють ефективно предавати знання своїм командам, робити так, щоб команда їх «чула та розуміла».
Місія менторської програми – змінювати мислення українських бізнесменів – слухачів МBА через менторство. Чи не занадто амбітно? Це взагалі можливо?
В.К.: Я вважаю, що занадто амбітних цілей не буває. Крім того, Україна має бути на бізнес-карті світу, і кожен – від власників бізнесу до Президента країни – несуть свою місію в цьому напрямку. Бізнесмени відкривають свої справи за кордоном, показуючи рівень свого мислення, культури, етики, знань. Усі ми покликані і можемо змінити ставлення до України, зробити з країни третього світу одну із найсильніших. І в нас є дуже серйозні, підготовлені, освічені власники бізнесу, які вже здійснили прориви, досягли вагомих результатів і продовжують це робити.
На мою думку, процес виходу українських компаній на глобальний ринок призупиняє те, що засновники не вміють передавати знання своїй команді ТОП-менеджерів. Адже знання, як стати успішним бізнесменом і успішним ментором — це абсолютно різні речі. Ефективно передавати те, що ти вже вмієш і знаєш своїй команді для досягнення результатів — це інший космос. Але все можливо, саме над цим ми й працюємо й для цього створили менторську програму «Ефективне наставництво через призму емоційного інтелекту».